Dnia 1 września 2024 roku rozpoczęliśmy projekt edukacyjny „Exploring Robotics in Early Childhood Education” (Odkrywanie robotyki w edukacji przedszkolnej) w ramach Partnerstw na Małą Skalę w edukacji szkolnej KA210-SCH. Projekt ten jest koordynowany przez Finlandię, a nasi partnerzy pochodzą ze Słowenii.
Motywacją do nauczania robotyki jako ważnego elementu edukacji technologicznej małych dzieci w placówkach opieki dziennej jest: potencjalne korzyści, jakie oferuje to ich rozwojowi. W dzisiejszej epoce cyfrowej wczesny kontakt z technologią ma kluczowe znaczenie. Przedstawiając robotykę w młodym wieku pomaga dzieciom rozwijać znajomość narzędzi technologicznych, tworząc podwaliny pod przyszłą naukę. Projekt promuje edukację STEM już od najmłodszych etapów rozwoju dziecka. Wczesny kontakt z tymi koncepcjami, rozwija naturalne zainteresowanie i ciekawość tymi przedmiotami.
Zajęcia z robotyki zapewniają zabawę i praktyczną naukę. Poprzez zabawę dzieci angażują się w rozwiązywanie problemów, krytyczne myślenie i kreatywność, które są umiejętnościami niezbędnymi do osiągnięcia przyszłego sukcesu. Budowanie i programowanie robotów jest w porządku zdolności motorycznych i procesów poznawczych. Zajęcia robotyki zachęcają dzieci do wykorzystania swojej wyobraźni i kreatywności.
Projekt zakłada współpracę pomiędzy ośrodkami opieki dziennej w różnych krajach. Sprzyja to poczuciu globalnego obywatelstwa i promuje zrozumienie kulturowe. Projekt wpisuje się w potrzebę przygotowania dzieci na XXI wiek poprzez ich wyposażenie im umiejętności takie jak krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów i umiejętność korzystania z technologii cyfrowych, które są niezbędne we współczesnym świecie. Dzięki włączeniu robotyki do edukacji przedszkolnej projekt przyczynia się do długoterminowej poprawy systemu edukacji. Służy jako model stosowania innowacyjnych i skutecznych metod nauczania.
Projekt będzie dokumentował i dzielił się najlepszymi praktykami w zakresie edukacji robotyki we wczesnym dzieciństwie. Wiedza ta może przynieść korzyści nauczycielom na całym świecie i przyczynić się do rozwoju rozwój przyszłych programów edukacyjnych. Projekt promuje różnorodność i włączenie społeczne, zapewniając równe szanse dzieciom z różnych środowisk, krajów do zaangażowania się w edukację w zakresie robotyki. Inwestowanie we wczesną edukację w zakresie robotyki ma potencjał długoterminowy pozytywny wpływ na drogę edukacyjną dzieci, zapewniając solidną podstawę do przyszłej nauki. Finansowanie tego projektu wspiera rozwój i rozpowszechnianie innowacyjnych praktyk nauczania, przyczyniając się do ogólnej poprawy edukacji przedszkolnej.
Cele projektu to:
- Promowanie edukacji technologicznej we wczesnym dzieciństwie
- Zapoznanie dzieci w wieku 3-6 lat z podstawowymi pojęciami z zakresu robotyki.
- Wzmocnienie technologiczną pewność siebie, szczególnie u dziewcząt w wieku 3-6 lat
- Praktyczne budowanie robotów: Pozwolenie dzieciom budowania prostych robotów przy użyciu materiałów odpowiednich do ich wieku.
- Wprowadzenie podstaw programowania poprzez zabawę i zajęć dostosowanych do wieku.
- Wspieranie międzykulturowego zrozumienia i współpracy między dziećmi i wychowawcami.
- Zachęcanie rodziców do udziału w procesie uczenia się i zrozumienia korzyści edukacyjnych, jakie niesie ze sobą robotyka.
- Przygotowanie planów zajęć z robotyki dla nauczycieli przedszkoli
- Upowszechnianie informacji o metodach nauczania robotyki w przedszkolach
WIZYTA W FINLANDII – 22.10 – 25.10.2024
Przedszkolaki z 3 przedszkoli: Polski, Finlandii i Słowenii, w ramach trwającego projektu Erasmus+ wzięły udział w Code Week 2024. Dzieci zapoznały się ze słowami piosenki „I am a robot” ilustrowanej ruchem, następnie wspólnie ją zatańczyły, powtarzając sekwencję zakodowanych ruchów (figur).



