EXPLORING ROBOTICS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Dnia 1 września 2024 roku rozpoczęliśmy projekt edukacyjny „Exploring Robotics in Early Childhood Education” (Odkrywanie robotyki w edukacji przedszkolnej) w ramach Partnerstw na Małą Skalę w edukacji szkolnej KA210-SCH. Projekt ten jest koordynowany przez Finlandię, a nasi partnerzy pochodzą ze Słowenii.

Motywacją do nauczania robotyki jako ważnego elementu edukacji technologicznej małych dzieci w placówkach opieki dziennej jest: potencjalne korzyści, jakie oferuje to ich rozwojowi. W dzisiejszej epoce cyfrowej wczesny kontakt z technologią ma kluczowe znaczenie. Przedstawiając robotykę w młodym wieku pomaga dzieciom rozwijać znajomość narzędzi technologicznych, tworząc podwaliny pod przyszłą naukę. Projekt promuje edukację STEM już od najmłodszych etapów rozwoju dziecka. Wczesny kontakt z tymi koncepcjami, rozwija naturalne zainteresowanie i ciekawość tymi przedmiotami.

Zajęcia z robotyki zapewniają zabawę i praktyczną naukę. Poprzez zabawę dzieci angażują się w rozwiązywanie problemów, krytyczne myślenie i kreatywność, które są umiejętnościami niezbędnymi do osiągnięcia przyszłego sukcesu. Budowanie i programowanie robotów jest   w porządku zdolności motorycznych i procesów poznawczych. Zajęcia robotyki zachęcają dzieci do wykorzystania swojej wyobraźni i kreatywności.

Projekt zakłada współpracę pomiędzy ośrodkami opieki dziennej w różnych krajach. Sprzyja to poczuciu globalnego obywatelstwa i promuje zrozumienie kulturowe. Projekt wpisuje się  w potrzebę przygotowania dzieci na XXI wiek poprzez ich wyposażenie im umiejętności takie jak krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów i umiejętność korzystania z technologii cyfrowych, które są niezbędne we współczesnym świecie. Dzięki włączeniu robotyki do edukacji przedszkolnej projekt przyczynia się do długoterminowej poprawy systemu edukacji. Służy jako model stosowania innowacyjnych i skutecznych metod nauczania.

Projekt będzie dokumentował i dzielił się najlepszymi praktykami w zakresie edukacji robotyki we wczesnym dzieciństwie. Wiedza ta może przynieść korzyści nauczycielom na całym świecie i przyczynić się do rozwoju rozwój przyszłych programów edukacyjnych. Projekt promuje różnorodność i włączenie społeczne, zapewniając równe szanse dzieciom z różnych środowisk, krajów do zaangażowania się w edukację w zakresie robotyki. Inwestowanie we wczesną edukację w zakresie robotyki ma potencjał długoterminowy pozytywny wpływ na drogę edukacyjną dzieci, zapewniając solidną podstawę do przyszłej nauki. Finansowanie tego projektu wspiera rozwój i rozpowszechnianie innowacyjnych praktyk nauczania, przyczyniając się do ogólnej poprawy edukacji przedszkolnej.

Cele projektu to:

  1. Promowanie edukacji technologicznej we wczesnym dzieciństwie
  2. Zapoznanie dzieci w wieku 3-6 lat z podstawowymi pojęciami z zakresu robotyki.
  3. Wzmocnienie technologiczną pewność siebie, szczególnie u dziewcząt w wieku 3-6 lat
  4. Praktyczne budowanie robotów: Pozwolenie dzieciom budowania prostych robotów przy użyciu materiałów odpowiednich do ich wieku.
  5. Wprowadzenie podstaw programowania poprzez zabawę i zajęć dostosowanych do wieku.
  6. Wspieranie międzykulturowego zrozumienia i współpracy między dziećmi i wychowawcami.
  7. Zachęcanie rodziców do udziału w procesie uczenia się i zrozumienia korzyści edukacyjnych, jakie niesie ze sobą robotyka.
  8. Przygotowanie planów zajęć z robotyki dla nauczycieli przedszkoli
  9. Upowszechnianie informacji o metodach nauczania robotyki w przedszkolach

Rodzinny konkurs plastyczny  na logo projektu robotyki w przedszkolu w ramach projektu ERASMUS+ „ODKRYWANIE ROBOTYKI W EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ”

WIZYTA W FINLANDII – 22.10 – 25.10.2024

DZIEŃ I

DZIEŃ II

DZIEŃ III-IV

CODE WEEK 2024 – ROBOT DANCE

Przedszkolaki z 3 przedszkoli: Polski, Finlandii i Słowenii, w ramach trwającego projektu Erasmus+ wzięły udział w Code Week 2024. Dzieci zapoznały się ze słowami piosenki „I am a robot” ilustrowanej ruchem, następnie wspólnie ją zatańczyły, powtarzając sekwencję zakodowanych ruchów (figur).

KONKURS LOGO

W ramach projektu Erasmus+ „Exploring Robotics in Early Childhood” nasze przedszkole wraz z  partnerami z Finlandii i Słowenii, brało udział w konkursie on-line poprzez Zoom,  na wybór logo projektu.  Dzieci z 3 przedszkoli Słowenia, Finlandia i  Polska, zobaczyli się po raz pierwszy poprzez link wideo. Pierwszy raz zatańczyliśmy razem taniec robota. Przygotowaliśmy cyfrową skalę do głosowania. Głosowanie odbyło się w stylu Eurowizji i było bardzo napięte. Każde przedszkole po oddaniu głosu przedstawiło piosenkę ilustrowaną ruchem w swoim języku ojczystym.
Wygrała praca – Logo, która została logiem naszego projektu – Karolinki z grupy II, drugie i trzecie były słoweńskie. Ale ostatecznie to było najmniej ważne, ponieważ dzieci były podekscytowane poznawaniem swoich rówieśników, ich kultury i języka. Sądząc po rozmowie, już dużo wiedzą o Europie. Wierzymy, że tego typu projekt zainspiruje ich przede wszystkim do robotyki czy technologii, nauczy współpracy i poszerzy horyzonty.
Przedszkolaki z grupy II oraz V, uczestniczyły w warsztatach budowy robotów. We wszystkich krajach dzieci korzystały z zestawu konstrukcyjnego Brio. Zapoznały się z zestawem do budowania, nazywając i testując różne części. Dzieci rysowały projekt robota i planowały jego funkcje na papierze, jak i na tablecie w małych grupach w ramach współpracy. Przedszkolaki testowały swoje roboty, ustalały do czego ten robot może służyć, wspólnie rozwiązywały problemy i wprowadzały poprawki, ucząc się w ten sposób krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów i kreatywności razem jako zespół.
Na zakończenie warsztatów realizowanych w przedszkolach z Polski, Finlandii oraz Słowenii przedszkolaki uczestniczyły w spotkaniu on-line, w czasie którego z dumą zaprezentowały roboty swoim rówieśnikom z Polski, Słowenii i Finlandii. Również wspólnie zatańczyły również taniec robota.